تاریخچه ورزش سومو

5/5 - (3 امتیاز)

به نام خدا

تاریخچه ورزش سومو:

می توان گفت سومو به ژاپنی  相撲  sumo  رشته باستانی از ورزش کشتی می باشدکه در آن وزن، اندازه و قدرت در درجه اول اهمیت دارد، همچنین سرعت و یورش ناگهانی نیز مفید است. هدف شرکت‌کنندگان این است که حریف خود را از رینگ (به قطر 4 متر و 60 سانتی‌متر) بیرون انداخته یا او را وادار کنند تا یکی از اعضای بدن خود را بر زمین گذارد . با جی پلی و یک مطلب هیجان انگیز دیگر همراه باشید.

تاریخچه ورزش سومو در چینود

تاریخچه یک رزم به سبک ژاپنی:

گفته می شود به عنوان یک ورزش ژاپنی و دارای سابقه 1500 ساله در سازماندهی مسابقات رسمی شناخته شده که همچنین شکل مشابه رقابت آن در کشورهایی چون روسیه، کره جنوبی و حتی ایران دیده می‌شود.

تاریخچه سومو به دوران باستان بر می‌گردد که منابع تاریخی موثق در کشورهایی مانند چین، هندوستان و نقاشی های دیواری بجا مانده از یونان باستان نیز وجود دارد. بر طبق نظر تاریخ نویسان، بالاترین ستایش در بازی‌های المپیک باستان مختص ورزشکارانی بود که در رقابتی شبیه به سومو به پیروزی دست پیدا می‌کردند. بعدها به عنوان ورزشی پرطرفدار در سراسر ژاپن به عنوان یک هنر رزمی آمیخته به آیین شینتو پدیدار گردید و با گذشت زمان مسابقات سومو به عنوان رویدادی کاملاً جذاب و منطبق با روحیه ملی ژاپن برگزار گردیده است.

در ادامه با تلاش‌های مستمر فدراسیو بین‌المللی سومو جهت بسط روزافزون علاقمندی به آن این رشته ورزشی به عنوان ورزشی شناخته شده در سرتاسر جهان و نهایت در عرصه بین‌الملل موفق بوده است.
فدراسیون ملی سومو ژاپن در 1 سپتامبر سال 1964 تاسیس و رویدادهای بسیاری را هرساله در بخش آماتوری سومو برگزار کرده که تیم‌هایی از خارج از ژاپن نیز شانس حضور در این رقابت‌ها را داشته‌اند. امروزه به عنوان فدراسیون بین‌المللی سومو (IFS) شهرتی جهانی دارد.

باید گفت وقتی که از شمار کشورهای شرکت کننده در رقابت‌ها افزایش پیدا کرد، در سال 1985 نام آن رویداد سومو به مسابقات بین‌المللی سومو تغییر یافت و در سال 1989 دهمین دوره سالانه مسابقات بین‌المللی سومو در سائوپائولو برگزار گردید، همچنین در 10 دسامبر سال 1992، به مناسبت سالگرد تاسیس IFS نام مسابقات یک بار تغییر و به عنوان مسابقات قهرمانی سومو جهان نامگذاری شد. اولین دوره مسابقات قهرمانی سومو جهان تحت فدراسیون بین‌المللی با حضور 73 ورزشکار از 25 کشور و سرزمین مختلف برگزار شد.

این تشکیلات تا زمستان سال ۱۴۰۱ شمسی، ۱۰ دوره مسابقات قهرمانی کشور بانوان و آقایان، ده‌ها مسابقه استانی، دوره آمورشی فنی، مربیگری، داوری و استعدادیابی برگزار نموده و تیم‌‌های ملی زنان و مردان آن نیز به 10 رویداد قاره‌ای و جهانی اعزام شده‌اند.

The rules of sumo تاریخچه ورزش سومو در چینود

قوانین و سلسله مراتب سومو:

گفته می شود کشتی گیران این ورزش معمولا تمرین سومو را از دوران نوجوانی شروع می کنند و محل زندگی آن ها در مدارس ویژه سومو میباشد( البته در بعضی از جاها) که این مکان ها برای افراد مبتدی و ورزشکاران با درجه پائین، قوانین بسیار سختی دارد،(تاریخچه ورزش سومو)برای رسیدن به درجات قهرمانی در نزد کشتی گیران با سابقه تر، همانند شاگرد و خدمتکارنیز تمرین میکنند، و اغلب این کشتی گیران به جز زمان های تمرینشان در حال خوردن هستند و برای افزایش وزن خود، بلافاصله بعد از خوردن به رختخواب میروند.

بخوانید و بدانید :  املاک و مسکن در ابر شهر مشهد

شخصی با لقب( Yokozuna) در راس سلسله مراتب کشتی گیران سومو قرار می گیرد. در حال حاضر ، آساشوریو بعنوان تنها یوکوزونا این ورزش محسوب میشود که زاده کشور مغولستان است. ( نکته قابل توجه در این زمینه اینکه یک کشتی گیر با کسب مقام و مرتبه یوکوزونا نمی تواند آنرا کنار بگذارد ولیکن او با گذشت زمان و پایین آمدن درجه توانایی و قدرت یوکوزونا، بازنشسته می شود.

The rules of sumo تاریخچه ورزش سومو در چینود

تعادل و انعطاف پذیری الویت سومو:

می توان گفت در این نوع کشتی باید توانایی یادگیری صحیح ( شیکو) یا شکل اساسی ایستادن را داشته باشد، به این منظور، کشتی گیر باید عضلات ساق پای قوی داشته باشد. از دیگر خصوصیات سوموکار می توان به سنگین وزن بودن، قدرتمند بودن، چابک و انعطاف پذیری او اشاره کرد. در ژاپن این ورزش رزمی و افرادی که به آن مشغول هستند همانند ستارگان سینما می ستایند و طرفداران خود را دارند.رتبه های پائین تر، وقتی که از خواب، بیدار می شوند وظایف خود را برای پختن و سرو غذا برای پیشکسوت تر ها انجام می دهند.

آن ها پس از شستن ظرف ها، آخرین غذا را در زمان شام دریافت می کنند و حتی باید صبور باشند تا دیگران بعد از تمرین به حمام بروند. (تاریخچه ورزش سومو)این وظایف به تدریج ، کاهش می یابد و از طریق سیستم رتبه بندی حرکت می کنند،همچنین هیچ تقسیم وزنی در ورزش حرفه ای وجود ندارد، یعنی وظیفه ی مردان اینست که با سایرین دو برابر اندازه خود رقابت کنند. وزن بین 124کیلوگرم تا 166 کیلوگرم، میانگین وزن در دسته های برتر می باشد.

بخوانید و بدانید :  ایلان ماسک و اتوبوس های فضایی

یکی از مشکلات بسیاری از کشتی گیران سومو در سنین بالاتر، ابتلا به بیماری دیابت است. آن ها همچنین مستعد حملات قلبی به دلیل وزن زیاد هستند.با اینکه کشتی گیران سومو وعده ی صبحانه را نمی خورند ولی در عوض ، ناهار زیادی می خورند و سپس چرت می زنند.

Sumo in Iran تاریخچه ورزش سومو در چینود

ورزش رزمی سومو در ایران:

باید بدانید که این رشته ورزشی توسط آقای جاسم منوچهری در ایران نهاده شد و تحت پوشش انجمن سومو ایران به ریاست ایشان که از سال 2011 تاکنون به عنوان تنها نهاد ملی عضو فدراسیون بین‌المللی سومو شناخته می‌شود، در سطح کشور فعالیت می‌کند،از مهم‌ترین دستآوردهای قهرمانی در عرصه بین‌المللی سومو می‌توان به قهرمانی تیم ملی ایران در بازی‌های نخبگان جهان ، کِمِر 2017 اشاره نمود که در آن 10 مدال (2 طلا، 4 نقره و 4 برنز) ورزشکاران ماکسب کردند.

همچنین در مسابقات قهرمانی جهان ، اوزاکا 2019 تیم ملی سومو موفق به کسب یک عنوان چهارمی گردید و برای نخستین‌بار به دریافت سهمیه ورلدگیمز (بازی‌های جهانی) 2022 بیرمینگهام ایالات متحده آمریکا در دسته 85  کیلوگرم نائل آمد. علاوه بر این ملی پوشان ایران در بیست و یکمین دوره مسابقات قهرمانی جهان اولانباتور 2016 موفق به کسب یک عنوان پنجمی در دسته 115کیلوگرم و در بیست و دومین دوره مسابقات قهرمانی جهان  تائویوان 2018 موفق به کسب عنوان پنجمی در جدول تیمی گردیدند.

اعضای کمیته مؤسس سومو ایران تا پایان سال 1400 شمسی، ضمن شرکت در 5 دوره داوری بین‌المللی سومو، (تاریخچه ورزش سومو)در 1 رویداد آسیایی و 3 رویداد جهانی به عنوان سرداور، داور وسط و داور کنار قضاوت نموده‌اند.مقامات ارشد سومو کشور نیز از طریق ابزار دیپلماسی، هم‌اکنون دارای 2 کرسی بین‌المللی شامل عضویت در هیئت اجرایی فدراسیون سومو آسیا و نیز عضویت در کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون بین‌المللی سومو (آی. اِف. اِس) می‌باشند .

تولید محتوا تیم چینود

چینود
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مفیده

دانستنی های کلش
https://B2n.ir/clashide