0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

به نام ایزدمنان

چرا امنیت پرداخت  اینترنتی :

می توان گفت با شیوع کرونا و افزایش کسب و کارهای اینترنتی، تعداد پرداخت اینترنتی و تراکنش‌های آنلاین نیز افزایش پیدا کرده  و این یک روند طبیعی شده است . در این مطلب همراه باشید تا همه چیز را راجع به خطاها در زمینه امنیت و نحوه انجام پرداخت اینترنتی با هم بررسی کنیم.

چینود

پرداخت اینترنتی چیست :

حتما برایتان پیش آمده است سری به سایت های آنلاین زده و یا در اینترنت به دنبال کالا و یا محصول خاصی بوده اید حالا چند درصد از جستجوهای اینترنتی شما برای خرید خدمات یا کالای مورد نیازتان است؟ چند بار در روز پرداخت اینترنتی انجام می‌دهید؟ زمان هایی هست که قصد دارید بدون حضور فیزیکی و تنها از طریق اینترنت، خدمات یا محصولی را خریداری کنید و با استفاده از کارت‌های بانکی و اعتباری صورتحساب آن را به صورت اعتباری پرداخت کنید، به طور کلی پرداخت اینترنتی، پرداخت پول از طریق اینترنت است که شما بدون نیاز به حضور فیزیکی و تنها به وسیله کارت بانکی‌تان تراکنش را انجام می‌دهید.

بسیار هستند فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین  که با راه اندازی دروازه پرداخت اینترنتی یا به اصطلاح رایج‌تر، درگاه پرداخت اینترنتی امکان پرداخت اینترنتی را برای کاربران در بستر اینترنت فراهم می‌کنند.

می خواهیم پرداخت اینترنتی انجام بدهیم :

با انجام چند مرحله می توانید پرداخت آنلاین داشته باشید و زمانی که در حال انجام خرید اینترنتی هستید، با افزودن محصول یا انتخاب خدمات، شما به صفحه بانک دریافت کننده هدایت می‌شوید .

امنیت پرداخت اینترنتی :

باید به این نکته توجه کنید تا در زمینه پرداخت های آنلاین دچار مشکل  نشویم و با بررسی بر اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی اطلاعات خود را کامل کنیم .

روش های پیش بینی قبل از حادثه :

چینود

در اینجا ما چند روش کاربردی که به امنیت پرداخت اینترنتی کمک می کند اشاره می کنیم تا شما کاربران عزیز با فیشینگ ، کلاهبرداری با ترفند تماس ، فیش های تقلبی، و پیام های فیک ، روبرو نشوید .

مواردی که باید رعایت شود :

باید در این قسمت  ۴ پارامتر مهم را تکمیل کنید که شامل شماره کارت، رمز دوم کارت یا رمز اینترنتی ،کد cvv2، و تاریخ انقضای کارت است. در نهایت با تکمیل حروف نمایش داده شده در تصویر، نسبت به ربات یا انسان بودن،هویت سنجی شده و اگر بر روی گزینه پرداخت کلیک کنید، پرداخت اینترنتی شما با موفقیت انجام می‌شود. توجه داشته باشید کد پیگیری پرداخت اینترنتی بعد از انجام عملیات پرداخت اینترنتی به شما نمایش داده می‌شود تا برای انجام هرگونه پیگیری، از آن استفاده کنید.

چینود :   امنیت اینستاگرام

(در مرحله اول، ممکن است گاهی به دلایل فنی پرداخت اینترنتی شما ناموفق باشد. در این صورت، اگر وجه از حساب بانکی شما کسر شد، جای نگرانی نیست. چرا که نهایتا بعد از ۷۲ ساعت وجه به حساب شما بازخواهد گشت. )

داشتن ایمیل برای امنیت :

در اینجا توجه داشته باشید در صورتی که ایمیل دارید، سعی کنید آدرس آن را بزنید تا در صورت عدم پرداخت موفق آمیز، به اطلاعات پرداخت خود دسترسی داشته باشید.

چرا کد امنیتی در پرداخت اینترنتی :

کد امنیتی یا همان cvv2 یک عدد سه رقمی یا گاهی چهار رقمی است که مانند شماره ۱۶ رقمی روی کارت، بر روی کارت‌های بانکی درج شده است. برای مثال کارت شما از هر بانکی که صادر شده باشد، دارای یک کد cvv2 است که بایستی در زمان انجام پرداخت اینترنتی، به همراه سایر مشخصات کارت، وارد کنید.

نکات امنیتی مربوط به تلفن همراه :

می دانیم که امروزه بسیاری از تراکنش‌های مالی از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌شود و باید برای افزایش امنیت، نکاتی را در این زمینه استفاده کنیم .

چینود

قفل برای گوشی موبایل :

شما می توانید تلفن همراه خود را مجهز به قفل و رمز عبور کنید مخصوصا از اپلیکیشن مالی دارای سیستم امنیت بالا ( حسگر ، رمز عبور ، اثر انگشت و.. )

می شود اپلیکیشن‌های مالی را از درگاه‌های امن و مجهز به سیستم ضد بدافزار (مانند گوگل پلی و کافه بازار) دانلود کنید. و در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن تلفن همراه، آن را از طریق نرم‌افزارهای مربوط به سیستم عامل اندروید و IOS قفل کنید.

چینود :   امنیت اینستاگرام

امورات بانکی خود را راحت پرداخت کنید :

چینود

برای انجام امور بانکی از تلفن همراه خودتان استفاده کنید. و همیشه این را  بخاطر بسپارید که به هیچ عنوان اطلاعات بانکی خودتان را وارد گوشی دیگران نکنید و از مکان‌های عمومی مانند کافی‌نت برای انجام امور مالی اینترنتی خود استفاده نکنید.

نکات مهم برای رمز دوم :

توجه کنید رمز دوم کارت شما حداقل از ۸ رقم تشکیل شده باشد.

از انتخاب شماره‌های آشنا مثل شماره شناسنامه یا تاریخ تولد برای رمز کارت بانکی خودداری کنید .

صرفا برای امنیت اطلاعات خودتان برای کارت‌های مختلف خود، رمزهای متفاوت انتخاب کنید. با این کار حتی اگر شخصی به اطلاعات یکی از حساب‌های شما دسترسی پیدا کند، سایر کارت‌ها در معرض خطر قرار نمی‌گیرند.

ترفند مقابله با احتمالات :

رمز کارت بانکی و حساب‌های مالی خود را هر چند وقت یک بار (۲ الی ۳ ماه) تغییر دهید.

و حواستان باشد وقتی به دستگاه‌های خودپرداز و یا کار با اپلیکیشن‌های پرداخت (مانند همراه کارت) در مکان‌های عمومی مراجعه می کنید، رمز خود را با احتیاط وارد کنید.

( از ارسال عکس مربوط به کارت بانکی خود برای دیگران اجتناب کنید. در صورت ضرورت حتما شناسه امنیتی کارت (CVV2) را بپوشانید و سپس عکس بگیرید.)

در پرداخت های الکترونیکی موارد امنیتی را رعایت کنید :

کاربران گرامی در پرداخت‌های الکترونیکی لازم است به موضوعاتی همچون، توجه به «درگاه پرداخت اینترنتی»،«برنامه های معتبر پرداخت»،«عدم انتشار اطلاعات بانکی در فضای مجازی»،«حفاظت از رمز کارت»،«خرید اینترنتی از فروشگاه‌های مطمئن» و دیگر موارد امنیتی توجه کنید

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به استفاده قابل توجه از کارت های بانکی، پیش  بینی می شود که جرائم و کلاهبرداری‌ های مرتبط با «خدمات پرداخت الکترونیکی» نیز افزایش یابند. پس ضروری است تا دارندگان کارت های پرداخت، ضمن حفظ هوشیاری در استفاده از این خدمات، توصیه های امنیتی لازم را نیز رعایت .

 یک خرید  و امنیت پرداخت  الکترونیکی اینترنتی با روش صحیح :

می توانید هنگام انجام خرید اینترنتی، پیش از وارد  کردن اطلاعات کارت، از اینکه به «درگاه پرداخت اینترنتی»معتبر هدایت شده اید، اطمینان پیدا کنید. هنگام خرید از فروشگاه  های اینترنتی از معتبر بودن آدرس نمایش داده‌شده در مرورگر با درج عبارت https در ابتدای آن و وجود علامت تأیید سرویس دهنده (معمولاً به صورت قفل سبز رنگ) مطابق شکل اطمینان یابید.

چینود :   امنیت اینستاگرام

حتما توجه کنید اگر این اطلاعات را در سایت جعلی وارد کنید، شخص می تواند با این اطلاعات به طور کامل به حساب بانکی شما دسترسی داشته باشد و پول های شما را سرقت کند. پس امنیت پرداخت اینترنتی را جدی بگیرید

(البته که اخیرا سایت های فیشینگ وجعلی نیز از پروتوکل SLL یا همان HTTPS  استفاده میکنند ، پس بررسی تمام موارد در کنار هم خیال شما را از پرداختی امن راحت میکند.)

چینود

صفحه امنیت پرداخت اینترنتی را رفرش کنید :

اگر توجه کرده باشید متوجه خواهید شد که صفحات امنیت پرداخت اینترنتی دارای صفحه کلید مجازی هستند. این صفحه کلید ها به منظور افزایش امنیت پرداخت های اینترنتی می باشد یعنی از روش هایی که می توانید با استفاده از آن معتبر و یا جعلی بودن یک صفحه پرداخت را تشخیص دهید، صفحه کلید مجازی است. برای استفاده از این روش شما باید صفحه را رفرش کنید، در صورتی که شماره ها در صفحه کلید مجازی تغییری نکند، آن صفحه جعلی است و شما باید از انجام پرداخت با آن اجتناب کنید.

( قابل ذکر است این مورد هم مانند مورد قبلی اخیرا توسط کلاهبردارها به روز شده و در صفحات جعلی هم کلید مجازی با به روزرسانی و بارگذاری مجدد صفحه تغییر میکند، پس توصیه ما چک کردن تمام موارد در کنار یکدیگر است و همه موارد را چک کنید و مطمعن شوید )

چینود

استفاده از آنتی ویروس های به روز را در خاطر داشته باشید :

از دیگر روش هایی که می توانید برای تشخیص سایت های جعلی استفاده کنید، نصب آنتی ویروس های قدرتمند و به روز رسانی شده در سیستم های خودتان است. با کمک این نرم افزار ها شما می توانید انواع ویروس ها را تشخیص داده و اطلاعات مهم خود را در امان نگه دارید.برای امنیت پرداخت اینترنتی لازم است

چینود

پیج رسمی  

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x