اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی

5/5 - (4 امتیاز)

به نام خدا

اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی

اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی : می توان گفت تحول دیجیتال و نوآوری سبز سازمانی دو مفهوم کلیدی در عصر حاضر هستند که می توانند به بهبود عملکرد سازمانی، افزایش رضایت مشتریان، کاهش هزینه ها، افزایش بازدهی سرمایه و کاهش آثار منفی بر محیط زیست و جامعه کمک کنند. از طرفی هوش مصنوعی نیز یکی از فناوری های دیجیتال می باشد که می تواند نقش تعدیلگری بین این دو مفهوم ایفا کند. گسترش سریع اینترنت و تأثیرات بی حد و مرز آن در ابعاد مختلف زندگی باعث شده تا همه ما کم‌ و‌ بیش با این واژه آشنا باشیم. اما اقتصاد دیجیتال ممکن است همچنان واژه‌ای کمتر آشنا برای افراد باشد در ادامه این مطلب همراه اکووایزر باشید .

اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی چینود ai

اقتصاد دیجیتال و گسترش تحولات :

باید گفت اقتصاد دیجیتال یک مفهوم گسترده بوده و به تحولات و تغییراتی در ساختار و رویه‌های اقتصادی اشاره دارد که ناشی از پیشرفت فناوری‌های دیجیتالی و اینترنت می‌باشد . در این سیستم، فناوری‌های دیجیتالی نقش اساسی را در ایجاد، توسعه و اداره فعالیت‌های اقتصادی بازی می‌کنند و به عنوان محور اصلی برای تبادل اطلاعات، تجارت الکترونیکی، ارتباطات و ایجاد ارزش به کار می‌روند.به‌طورکلی اقتصاد دیجیتالی می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای روی اقتصاد جهانی و کسب‌وکارها داشته باشد.

یکی از جنبه‌های مهم این شیوه، تغییر در الگوی تجارت و بازارهای مالی می شود نام برد ، برخی از مزایای ورود تکنولوژی دیجیتال به عرصه اقتصاد شامل: بهبود دسترسی به محصولات و خدمات،ایجاد فرصت‌های جدید برای کسب‌وکارها و کاربران ، تسهیل در فرایندهای تجاری ،کاهش هزینه‌ها و… در کل، اقتصاد دیجیتال نه‌تنها تغییراتی در رویه‌های اقتصادی خلق نموده، بلکه یک انقلاب در نحوه تعاملات اقتصادی، تولید، مصرف و ارتباطات اجتماعی را با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی نشان می‌دهد.

همچنین تکنولوژی‌های مبتنی بر داده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، یادگیری ماشینی و بلاک‌چین از جمله ابزارهای اساسی اقتصاد دیجیتال هستند. این فناوری‌ها نه‌تنها توانایی ارتقای کارایی و بهره‌وری را دارند بلکه می‌توانند منجر به ایجاد مدل‌های کسب‌وکاری نوین، ارائه خدمات بهتر و حتی توسعه اقتصادی منطقه‌ای و جهانی شوند.

اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی چینود ai

هوش مصنوعی یا AI در عصر جدید :

اگر شما نیز اهل وب‌گردی و فضای مجازی باشید، قطعاً تاکنون با چت جی پی‌تی (CHAT-GPT) به‌عنوان یکی از انواع هوش مصنوعی آشنا هستید. از حدود اواسط سال 2023 میلادی، ابزارهای بسیار متنوعی در حوزه هوش مصنوعی به صورت رایگان یا با هزینه بسیار اندک، در اختیار مردم جهان قرار گرفته و همین مسئله، توجه‌ها را بیش از پیش به سمت AI جلب نمود. اما این ابزار از اوایل سال 2020 در حوزه اقتصاد دیجیتال کاربرد داشته و کمک‌های بسیاری نیز به توسعه سریع‌تر این بخش داشته است.

برخی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی (AI) زمینه اقتصاد عبارت‌اند از : بهبود عملکرد و بهینه‌سازی عملیات: AI قابلیت انجام تحلیل دقیق داده‌ها را داشته و این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد تا فرآیندهای خود را بهبود داده و بهینه‌سازی کنند.پیش‌بینی و تحلیل بازار: هوش مصنوعی قادر است الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را برای پیش‌بینی رفتار بازار، تغییرات قیمت‌ها و نیازهای مشتریان ارائه دهد که به کسب و کارها کمک می‌کند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.

بخوانید و بدانید :  تاریخچه ورزش سومو

اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی

تجربه کاربری بهتر: در اقتصاد دیجیتال، تجربه کاربری اهمیت زیادی دارد. هوش مصنوعی با تحلیل رفتارها و ترجیحات کاربران، به کسب و کارها کمک می‌کند تا تجربه بهتری را برای مشتریان فراهم کنند.

پردازش زبان طبیعی: تکنولوژی‌های پیشرفته AI مانند پردازش زبان طبیعی به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا با مشتریان و کاربران خود به صورت موثر‌تر ارتباط برقرار کنند و درک عمیق‌تری از نیازها و مشکلات آنان پیدا کنند.
باتوجه‌به توانایی‌های گسترده‌ای که AI دارد، این فناوری به‌عنوان یکی از ابزارهای برجسته و کلیدی در اقتصاد دیجیتال شناخته می‌شود که توانایی افزایش بهره‌وری، بهبود فرایندها و ارتقای تجربه کاربری را داراست.

اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی چینود ai اینترنت

اینترنت ابزار دیگری در حوزه Digital :

اینترنت یکی دیگر از ابزارهای کلیدی در اقتصاد دیجیتال می باشد . این فناوری به انواع دستگاه‌ها امکان اتصال به اینترنت و تبادل داده‌ها و اطلاعات را می‌دهد. این ارتباط بین اشیا، سیستم‌ها و افراد، منجر به بهبود عملکرد و کارایی در صنایع مختلف می‌شود. از کاربردهای IoT می‌توان به بهبود مدیریت شهری، صنعت هوشمند، بهبود کیفیت زندگی و کاهش هدررفت منابع اشاره کرد. به‌طورکلی اینترنت اشیا با فراهم کردن اطلاعات به ماشین‌ها و دستگاه‌ها، می‌تواند به بهبود فرایندهای تولید، افزایش بهره‌وری و توسعه اقتصادی کمک کند.

اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی

یادگیری ماشینی،ابزار مهم در حوزه دیجیتال :

یادگیری ماشینی یا Machine learning نیز به‌عنوان یکی از ابزارهای اقتصاد دیجیتال نقش مهمی ایفا می‌کند. این فناوری به کامپیوترها امکان می‌دهد تا از الگوریتم‌ها و مدل‌های آموزش دیده برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده کنند و الگوهای پنهان در داده‌ها را شناسایی کرده و پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌هایی را ارائه دهند. استفاده از یادگیری ماشینی می‌تواند به شناخت بهتر بازارها، پیش‌بینی روند‌های اقتصادی، بهینه‌سازی فرایندها و حتی ایجاد مدل‌های جدید کسب‌وکار کمک کند. با بهره‌گیری از این فناوری، تصمیم‌گیری‌های بهتر و هوشمندانه‌تر در زمینه‌های مختلف اقتصادی ممکن می‌شود که به بهبود عملکرد و بهره‌وری کسب‌وکارها کمک می‌کند.

Security and artificial intelligence اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی چینود ai

دیجیتال و استراتژی‌های امنیت سایبری :

شرکت‌های نفت و گاز تحت فشار هستند تا خود را با تغییرات چشم‌گیری که در فضای کسب و کار جهانی در حال رخ دادن است وفق دهند. در سال 2020 ویروس کرونا تاثیرات بی‌سابقه‌ای در اقتصاد جهانی داشت و تا حدی به روند کاهش قیمت‌ها و افزایش ارزش کارایی برای جبران فشار موجود در بازار اثر گذاشت. شرکت‌ها اکنون در مسیری افتاده‌اند که کار از راه دور را ضروری می‌کند و همچنین فشار بر روی آنها برای مدیریت تأثیرات زیست محیطی عملیات‌های آنها هر روز بیشتر می‌شود. ترکیب این عوامل باعث می‌شود تا شرکت‌های نفت و گاز وادار شوند تا به روش‌های جدید و کارآمد و پذیرش فناوری دیجیتال بیش از پیش فکر کنند.

بخوانید و بدانید :  طرز تهیه خورشت قیمه

با دیجیتال‌سازی شرکت‌های نفت و گاز، خطر حملات سایبری و فرصت‌های هوش مصنوعی نیز افزایش می‌یابد. شرکت‌ها برای تقویت بهره‌وری، افزایش کارایی عملیات‌ها و امنیت، فناوری دیجیتال را مدنظر قرار داده‌اند. شرکت‌ها در حال جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، اتصال تجهیزات به فناوری اینترنت اشیا و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته برای بهبود برنامه‌ریزی و افزایش سود و همچنین شناسایی و کاهش تهدیدها هستند.

اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی چینود ai

تهدید مجرمان اینترنتی را جدی بگیرید :

گفته می شود همزمان، تحول دیجیتال در صنایع باعث شده است تا فضا برای حملات مجرمان اینترنتی مهیا شود. فناوری اطلاعات، همانند فناوری عملیاتی (سیستم‌های محاسباتی و ارتباطی که تجهیزات و عملیات صنعتی را مدیریت و کنترل می‌کنند) در معرض تهدید است. پس امنیت سایبری باید نقش اصلی در تدوین استراتژی‌های تحول دیجیتال شرکت‌ها داشته باشد. اجرای فناوری‌های جدید بر کسب‌وکارهای مستقل، عملکردهای اجرایی و زیرساخت‌های اساسی فناوری اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

این واقعیت، شرکت‌های نفت و گاز را به سمت یک ذهن مبتنی بر مدیریت ریسک سوق می‌دهد. این شامل طراحی پروژه‌ها و سیستم‌ها در چارچوب خطر امنیت سایبری است که سیاست‌ها و شرکت را اجرا می‌کند. مهم‌تر از همه، اکنون شرکت‌ها نیاز دارند که به ابزارهای پیشرفته امنیت سایبری مجهز به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دسترسی پیدا کنند تا با استفاده از این ابزارها یک قدم جلوتر از حمله‌کننده‌ها باشند.

هوش مصنوعی و بهینه سازی :

باید گفت هوش مصنوعی در حال بهینه‌سازی و افزایش امنیت تجهیزات انرژی و شبکه‌های آی‌تی به‌منظور افزایش نظارت و شفافیت است. پیشرفت در کاربردهای دیجیتال در محیط‌های عملیات صنعتی به بهبود کارایی و امنیت کمک می‌کند و حملات را شناسایی می‌کند.بسیاری از شرکت‌ها از منابع امنیتی سایبری کافی برای پاسخگویی به چالش‌های خود برخوردار نیستند.
خاویر گارسیا کوئینتلا، مدیر ارشد اطلاعات Repsol، در گزارشی توضیح می‌دهد:

ما در حال رقابت با حمله‌کنندگان هستیم. ما نمی‌توانیم تمام توانایی‌های امنیت سایبری موردنیاز خود را از داخل فراهم کنیم. برای پیشرفت سریع و رفع آسیب‌پذیری های موجود، شرکت‌ها می‌توانند همکارانی پیدا کنند که بتوانند به آنها تخصص و پشتیبانی را ارائه دهند.

آینده کسب‌ وکارها و هوش مصنوعی :

باید بدانیم که هوش مصنوعی، روز‌به‌روز در حال گسترش هستند و در این بین کسب‌وکارهایی که می‌توانند از این فناوری‌ها درون عملیات و فعالیت خود استفاده کنند، دارای برتری‌های رقابتی قابل توجه نسبت به رقبای خود می‌شوند. این روند در حال دگرگون کردن چهره همه کسب‌و‌کارها و از جمله بخش صنعت است .طبق گفته و تحقیقات استقبال کسب‌وکارها و شرکت‌ها از کاربرد هوش مصنوعی در حال گسترش است و پیش‌بینی می‌شود که سرعت بیشتری هم پیدا کند.

آینده دنیا و کسب‌وکارها چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، در دست فناوری‌های نوظهور همچون هوش مصنوعی است. استفاده از این فناوری برای کسب‌وکارها و تولیدکنندگان می‌تواند کمک‌کننده باشد، تا جایی که برای آنها مزیت رقابتی ایجاد خواهد کرد و امکان ورود به بازارهای جدیدی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند.

تولید محتوا تیم چینود

چینود
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها